Een stage bij Tinkoff-Saxo in 2015 en de wereld van Antwan Tolhoek veranderde definitief. De Zeeuw, die eind 2013 besloot zijn schaatsen op te bergen en zich volledig op de wielersport te richten, ...
Beyond Ambition - Altijd op het juiste moment van voren
Als Orlando van den Bosch figuurlijk in de spiegel kijkt en zichzelf omschrijft als sportmanager, schetst hij een wereld die niet direct tastbaar wordt. “Vergelijk me met een voetballer. Ik ben de speler die er in het eerste kwartier druk op zet, dan de wedstrijd de wedstrijd laat en op het laatst, met de negentigste minuut in zicht, nog iets probeert te forceren.”
Orlando zit rechtop in de lederen stoel in zijn werkkamer in ’s Gravenmoer. Het had net zo goed de ruimte van een internetondernemer of van een verzekeringsadviseur kunnen zijn. Er is weinig wat doet denken aan de werkomgeving van een typische sportmanager, zoals je die in de meest romantische vorm voorstelt.
Op tafel geen asbak met resten van een sigaar waarvan driftig is gerookt bij een langdurige contractbespreking. Evenmin een viltje of kladblok waarop salarisvoorstellen en rekensommen over de verdeling van winstpremies staan getekend. Het verdwaalde sportkledingstuk in de vensterbank en de wielerkunst van Gaby Zwaan aan de wand zijn de weinige dingen die verraden dat de man aan tafel in de sportbranche werkt.
Dat Orlando sportmanager zou worden, was geen gegeven. Orlando reed in zijn jonge jaren rond als amateurwielrenner, maar kwam tekort voor de absolute top. Hij had de keuze: óf tegen beter weten in doorgaan óf aan een maatschappelijke carrière denken. In die periode ontmoette hij Rik van Dongen, de fiscaal en financieel expert met wie hij enige tijd later sportmanagementbureau Zeloo zou oprichten.
“Gianni Romme werd m’n eerste klant. Hij zei: ‘Ik moet een manager hebben, net als Rintje Ritsma. Da’s iets voor jou’. Ik wist niet wat het inhield om manager te zijn. Hoe ver gaat het? Het vak bestond nog niet. Er was geen opleiding in die richting en een handboek vond je nergens. Ik herinner me dat Gianni in het prille begin belde vanuit Inzell. Hij stond bij een pinautomaat. ‘Orlando, ik ben m’n pincode kwijt’. Langzaam werd duidelijk wat hij zocht.”
Orlando sloeg de handen ineen met zijn huidige compagnon Rik van Dongen. Die had net Jeroen Blijlevens als eerste sportklant ingelijfd en kon een creatief en strategisch type als Orlando maar wat goed gebruiken. Andersom zat Orlando verlegen om fiscale en financiële expertise die Rik juist te over heeft. De snelle Zeloo-tandem reed binnen de kortste keren kriskras door Europa om sportersbelangen te behartigen.
“Nu haal je bij de UCI een diploma als je officieel zaakwaarnemer wilt worden, maar toen wij begonnen was dat er allemaal nog niet. Laat staan dat iets als sportersmanagement bestond, wat verder gaat dan gewoon zaakwaarnemerschap. Er was geen wielerploeg die zaken deed met managers. Ik herinner me hoe ik bij Walter Godefroot de kop in de ploegleiderswagen stak om met hem in gesprek te komen. ‘Als je dat rennerscontract wilt verlengen, zul je toch echt met ons moeten praten’. ”
Soms moest hij zijn bravoure tonen om vaste voet aan de grond te krijgen. “Ik had ooit een afspraak met Gianluigi Stanga, de ploegleider, en begon in het Italiaans tegen hem te praten, terwijl ik nooit een woord Italiaans had geleerd.”
Zo veel lef en durf Orlando destijds naar buiten toe etaleerde, zo rotsvast is van meet af aan het fundament onder Zeloo geweest: twee rechtlijnige partners met een sportief en zakelijk hart die een duidelijke koers varen. Geen sportershoofd wordt er op hol gebracht met lucratieve voorstellen, die bij de eerste de beste beproeving in de lucht verdampen. De nuchtere visie: wie succesvol wil zijn en zich daarop voorbereidt, moet vooral zijn of haar risico’s managen.
“Sport is een opportunistische wereld. Winst en verlies liggen heel dicht bij elkaar. Je moet je verlies managen, want er wordt vaker verloren dan gewonnen.”
En als het succes er is, dan is Zeloo er als de kippen bij om beide sportersbenen aan de grond te houden. “Winnende sporters hebben voor de buitenwacht altijd gelijk. Wij kijken daar niet zo naar en nemen een kritische houding aan. Zo houden we onze sporters scherp. Dat helpt hen om ook op de lange termijn juiste keuzes te maken. Je moet de euforie soms temperen.”
Het is de waan van de dag die te vaak regeert, benadrukt Orlando. Zeloo werkt bij de sporters die ze intensief begeleidt met een gedetailleerde carrièreplanning. Die dient als leidraad voor succes.
“Timing is heel belangrijk. We proberen altijd een stap verder te denken dan we nu al zijn. Een renner die zijn populariteit te gelde wil maken, moet voorbereid zijn op het winnen van de Tour de France. Een talent dat verwacht professional te kunnen worden, moet achter de schermen alles goed geregeld hebben. En een sporter die op de top van zijn kunnen presteert, moet al lang hebben nagedacht over wat hij na zijn loopbaan in de sport wil.”
Voor allerlei zaken, of het nou vermogensbeheer, contractbemiddeling, verzekeringsadvies, begeleiding bij sponsortrajecten of praktische ondersteuning betreft, schiet Zeloo in gang. Het is de veelzijdigheid die Zeloo onderscheidend maakt.
Als de nood hoog is, wordt geen seconde getwijfeld. “Kijk naar Rik: hij is veel meer dan een fiscalist. Hij gaat zeer regelmatig naar de koers, heeft een hart voor wielrennen. Als de sporter daarom vraagt of als hij het zelf nodig acht, komt hij naar je toe. Zijn loyaliteit gaat ver. Hij boekt bij wijze van spreken midden in de nacht een vlucht naar het buitenland om zijn sporters daar te ondersteunen. Rik is de vertrouwenspersoon waarop atleten altijd kunnen rekenen.”
En Orlando zelf? Hij is eerder de ruimdenker, de creatieve strateeg met innovatieve ideeën. En ook de soms lui ogende maar zeer getalenteerde voetballer die uit het niets voor de goal opduikt en een wedstrijd daarmee in zijn voordeel kan beslissen.
“Neem contractmanagement. Dat is als een koers. In een etappe wordt nooit continu boven de vijftig kilometer per uur gereden. Dat gebeurt alleen op de momenten die ertoe doen; als het peloton breekt, in de finale. We zorgen ervoor dat we dan van voren zitten en de atleet optimaal kunnen begeleiden. Wij kennen de situaties waarin renners zich bevinden. Of ze nou bij ons zitten of niet. Op basis daarvan schetsen we de scenario’s. Wie trekt waar naartoe en wat houdt dat in voor onze sporters. We regisseren de bewegingen die wij voor ogen hebben, wat vooral heel veel relatiemanagement vergt. Koffie drinken, netwerken. Niet hier op kantoor, maar meestal onderweg, tussen de bedrijven door. Als er ruimte ontstaat, duiken wij meteen in dat gat. In een split second gebeurt het.”