Een stage bij Tinkoff-Saxo in 2015 en de wereld van Antwan Tolhoek veranderde definitief. De Zeeuw, die eind 2013 besloot zijn schaatsen op te bergen en zich volledig op de wielersport te richten, ...
Krabbelaars op een boerensloot
Met zes machtige klappen schiet Gianni Romme over het rechte eind en ramt bocht na bocht aan elkaar. Hij declasseert de andere schaatsers tot krabbelaars op een boerensloot en verpletterd keer op keer alles en iedereen. Nu 20 jaar geleden waant Gianni Romme zich buitenaards en wordt in Nagano tweevoudig Olympisch Kampioen. Nederland domineert nog steeds het schaatsen. Niet het goud, maar de tijden zijn veranderd.
Gianni Romme wordt zeven keer wereldkampioen afstanden, wint vier wereldbekers. Naast Europees kampioen is hij twee keer wereldkampioen allround. Wint twee keer Olympisch goud en pakt daar in Salt Lake City op de tien kilometer nog een zilveren medaille bij. Een kampioen die de schaatssport op de lange afstanden naar een ander niveau tilde. Fysiek is en was hij niet kapot te krijgen. Romme vloog er altijd hard in en zette zo de nieuwe standaard.
Het was het begin van de zogenaamde commerciële schaatsploegen. De oude vertrouwde omgeving van kernploegen verdween. Rintje Ritsma zette de standaard met Sanex en Gianni Romme ging door met Spaar Select als zijn hoofdsponsor. Een avontuur dat het schaatsen voor goed veranderde. Sponsoren deden er alles aan via de sport de media te veroveren. Met stopwatches in de hand werden de seconden dat men in beeld was gewaardeerd en naamsvermelding in de krant bij elkaar opgeteld. Van een eigen website en social media had men nog niet gehoord. De Olympische spelen en sport beleefde je simpelweg via de radio, krant en/of TV.
Er is sinds die tijd veel veranderd. Jazeker, het goede dat blijft maar ondanks dat komt vandaag de dag de sport anders tot je. Het merendeel van de kijkers van een sportwedstrijd is tijdens en na de wedstrijd of het evenement op zijn mobiel te vinden. Online content, waaronder live stories doen er meer dan ooit toe! Snapchat brengt samen met Eurosport tijdens de Olympische Spelen van PyeongChang exclusieve content, waaronder die van atleten en andere influencers. Ook Facebook laat zich met haar apps niet onbetuigd. Het stelt andere eisen aan de sporters en hun successen van nu.
Twintig jaar later kijken we als nog steeds met gepaste trots terug naar de successen die we met Gianni Romme en ook andere schaatsers onder ons management mochten vieren. Zijn wij trots dat wij nog altijd achter de ambities van de sporters van nu mogen staan, zoals wij nog altijd achter de schermen bij het succesvolle Lotto Jumbo schaatsteam van Jac Orie betrokken mogen zijn. Ons vak is veranderd naar de dynamiek van nu. Niet veranderd is onze passie in sport en het delen verhalen door voor en met sporters. Verhalen zoals die van Gianni die ons vandaag de dag, nog altijd motiveren en inspireren.